חשיבות עריכת צוואה וסוגיה השונים

חשיבות עריכת צוואה וסוגיה השונים

מחבר : עו"ד גילעד ושדי

אחד מהנושאים המורכבים והנידונים ביותר בבתי המשפט הוא נושא הירושה. ולא בכדי נושא זה נידון בהרחבה בבתי המשפט וזאת משום שהוא נושא בחובו רכוש רב ונכסים של המוריש המגיעים במקרים רבים למיליוני שקלים אותם צריכים היורשים לחלק בינם לבין עצמם, וזאת באמצעות צו ירושה (המחלק את הרכוש באמצעות סעיפי החוק) או באמצעות צו צוואה המחלק את הרכוש באמצעות צוואתו האחרונה של אדם.
עריכת צוואה כבר אינה נחלתם של מבוגרים בלבד. מאחר ואין איש יודע מניין חייו, אנשים רבים בשנות ה 40 וה 50 לחייהם פונים לעו"ד על מנת לערוך צוואה, בין אם הם נשואים, גרושים או רווקים.
במצב שהנפטר לא הותיר אחריו צוואה, פונים היורשים החוקיים לקבלת צו ירושה בו ייכתב כיצד תחולק הירושה והכל על פי חוק הירושה. רבים מהפונים לעריכת צוואה אינם חשים בנוח עם הוראות חוק הירושה ורוצים לקבוע בעצמם את סדר החלוקה.
סיבה נוספת לכך שאדם לא רוצה להסתמך על חוק הירושה היא משום שאינו מעוניין שקרוביו (הלוא הם יורשיו החוקיים על פי חוק הירושה) ייהנו מירושתו. לרוב הדבר נובע מריבים וסכסוכים קודמים המובילים את המוריש לנשל אותם מירושתו. ישנם מורישים הרוצים לנקום ביורשיהם ומורישים ליורשיהם החוקיים סכומי כסף מזעריים המעידים על היחסים העכורים ביניהם, בטרם מות המוריש.
אחת הסיבות לעריכת צוואה היא להודיע ליורשים על קיומם של נכסים ,כספים בחשבונות נסתרים ושאר מיטלטלין שברוב המקרים לא היו ידועים לחלק מהיורשים או לכולם, ושהמוריש לא רצה שידעו עליהם בחייו.
כיום מתנהלות בבתי המשפט אלפי תביעות הנוגעות לירושות ולסכסוכים בין יורשים .הורים רבים כותבים צוואות על מנת למנוע חיכוכים וריבים במשפחה ומקדישים זמן ומחשבה בראיית עתידם של קרוביהם.
בצוואה יכול אדם לרשום כל אשר עולה על רוחו והוא אינו מוגבל בנוסח כלשהוא או בצורת חלוקת ירושתו. לכן, רבים מן המורישים מנצלים את "הבמה" שניתנה להם על מנת לכתוב דברים ולהעביר מסרים לקרוביהם. ישנם רבים המתנים התניות לגבי סדר החלוקה ואופיהּ .כבר נתקלתי בזוג שהתנה את קבלת הירושה בתנאי שיהיה היורש נשוי, או במקרה אחר- לאחר שישלימו האחים ויצהירו על כך. ועוד מיני התניות שונות ומשונות והכל על פי הלכי רוחו של המוריש.
ישנם כמה סוגי צוואות מקובלות:
1.  צוואה סטנדרטית המנוסחת עפ"י פרטים שימסור המוריש לעו"ד והיא תחתם בפני שני עדים .
2. צוואה בפני רשות- זוהי צוואה הנאמרת בע"פ בפני שופט, רשם לענייני ירושה, נוטריון או חבר של בית דין רבני.
הצוואה תירשם ע" שומעה ותחתם על ידי המוריש ושומעהּ.
3. צוואת שכיב מרע – אדם העומד לפני מותו יכול לצוות בע"פ בפני שני עדים שנמצאים בקרבתו . בפסיקה קיימים קריטריונים שונים
בהם צוואה זו צריכה לעמוד, וחשוב ששומעי דברי המוריש יעלו את הדבר על הכתב בסמוך למועד שמיעת הדברים.
4. צוואה הדדית – שני בני זוג החולקים רכוש משותף ומורישים זה לזו את רכושם במידה ואחד מהם נפטר קודם והשני נשאר בחיים. בד"כ בצוואה זו ישנה התניה כי במידה   ובן הזוג אינו בין החיים ירשו אחרים את רכושם (לרוב הילדים).
המהדרין יפקידו את הצוואה אצל רשם הירושות למרות שאין חובה לעשות כן .לרוב יימסר עותק אחד לאחד היורשים ועותק נוסף יופקד בידי עו"ד.
כל צוואה מאוחרת לצוואה שנכתבה תהיה תקפה ותבטל את הצוואה שקדמה לה . זוכים עפ"י צוואה יכולים לקיימה לאחר שיוציאו צו קיום צוואה.
עו"ד גילעד ושדי עורך צוואות ומסייע בהוצאת צו ירושה/צוואה, תביעות ירושה ופירוק שיתוף . במשרדו של עו"ד גילעד ושדי תיהנו מדיסקרטיות מלאה, ייעוץ אדיב ומקצועי העונה על דרישותיכם בכל הנוגע לחלוקת רכושכם לדורות הבאים.

תגיות: , ,